søndag 6. mars 2011

Siden sist...

Vel... siden sist har dagene og ukene flydd som bare det. Det er ikke lenge siden det var jul liksom... Apropos jul. Sjekk disse herlige, varme og gode, tjukkelabbene da. Gave fra min kjære venninne Evy i Nittedal. Tuuusen takk! Jeg er nemlig håndarbeidsmessig handikappet med ti tommeltotter når det gjelder strikking og hekling. Derfor ekstra takknemlig for super gave jeg overhode ikke kunne fått til selv :-)
 


FRIPERIODE
Det er helt typisk for den måneden min kjære er hjemme på "friperiode" at ukene fyker unna. Ja, jeg bruker anførselstegn, for han har ikke mye "ro i ræven" som vi bergensere gjerne sier. At Katherine og jeg greide å få han med på skitur i Solheimsdalen var ingen liten bragd, bare så det er sagt! Men du verden for en flott tur vi hadde. Kjempekoselig! :-)

Alle bildene i dette innlegget er tatt med mobilkamera. Det ble tatt en del bilder med speilrefleksen på turen, men akkurat nå sitter jeg "jysla godt", og bruker de bildene jeg har lett tilgjenglig ;-)

SOLHEIMSDALEN




På hjemvei, nesten fremme ved parkeringsplassen, 
etter en nydelig tur i "fjellheimen" på Tysnes :-)


 

BALDER - hvordan går det egentlig?
Flere av dere vet at Balder har vært ganske uheldig det siste året eller så. Den ene skaden etter den andre har medført at vi er nærmest på fornavn med alle hos dyreklinikken vi bruker... Øyeskaden han fikk før jul kom vi endelig i mål med i februar. Vel, det ser iallfall slik ut, så vi håper det beste! 
Hva så med foten? Tja, han er iallfall blitt undersøkt på alle bauger og kanter. Den ene diagnosen etter den andre er eliminert, og godt er jo det. Men godgutten vår har fortsatt vondt :-( Han har rett og slett en skikkelig seig muskelbetennelse langs hele siden og ned til hasen på høyre side. Vi har holdt han mest mulig i ro de to siste månedene. Til Balder sin STOOORE frustrasjon! Han vil gjerne løpe fritt slik han er vant til, uansett om det gjør vondt eller ei... Han får daglig massasje etter råd og anvisning fra veterinæren. Det er blitt en ekstra kosestund daglig :-) Så får vi håpe det bedrer seg på sikt!

De andre tobeinte i familien er i skrivende stund på hyttetur med gode venner. I ettermiddag benyttet Balder og jeg anledningen til en aldri så liten skogstur. Ikke lengre enn til Siristølshaugen, men det var herlig lell. Spesielt Balder ble SÅ glad, for oppå der fikk han lov til å gå fritt en stund. Skal si det var gutt som ble GLAD :-D


Se så GLAD han ble :-)))

Vi koste oss ute i et par timer, tross isende kald vind fra nord... 
Det var fint ute lell :-)


Sofus-pus kom diltende etter, og hylte og skrek på rettferdighet om han ikke så oss hele tiden. 

 

Det var visst godt å komme inn igjen og kroe seg til i sofaen med matmor...


Sofus er selvoppnevnt vinter- og kuldehater, og gjemte seg under fleeceteppet når vi kom inn...


Lille frøken Sofia tar livet med knusende ro, og stresser seg ikke opp 
med noe som helst som ikke passer henne :-D


DIABETES og sånn...
Omsider, etter MYE frem og tilbake, har jeg endelig kommet i gang med insulinsprøyter. Ikke det at jeg lengtet etter det akkurat, men må man, så må man. Så enkelt er det liksom. Mandag som var hentet jeg ut det som skulle til for å starte opp med injeksjonene. Men når jeg skulle sette den første sprøyten om kvelden viste det seg at jeg hverken hadde fått oppgitt hvilken dose jeg skulle sette, eller fått med sprøytespisser!?!?!? Utrolig men sant!

Men, legen min er gått ut i permisjon og var ikke å oppdrive. Det viste seg at det ikke var skrevet på resepten at jeg skulle ha sprøytespisser. Hva skulle jeg med insulinpenner uten sprøytespisser liksom?!?!? En annen lege (en danske som ikke var enkel å kommunisere med) måtte skrive ut resept på sprøytespissene, også skulle han finne ut hvilken insulindose jeg skulle starte med. Hmmmm. 

La meg si det slik: Resepten var feil, men apoteket ordnet opp i det. Heldigvis! Insulindosen viste seg også å være HELT feil!!! Jeg hadde fått oppgitt feil ifht hvor sprøyten skulle settes også... Jeg endte opp på sykehuset på Stord hos en utrolig hjelpsom diabetessykepleier. Hun fant ut av både dose, hvor den skulle settes (det er forskjellig alt etter type insulin), og hun ga mye viktig info. TUSEN TAKK til henne! 

FØLING
Jeg har gått rundt med skyhøyt blodsukker, og synes det er ekkelt å tenke på at nå som jeg er i gang med insulin må jeg være på vakt for føling (Føling - les mer her). Om jeg f.eks. tar for mye insulin ifht blodsukker/matinntak kan det nemlig skje. USJ! Nå må jeg ha noe søtt lett tilgjengelig hjemme, i jakkelommen, i bilen - sånn i tilfelle... For da må blodsukkeret fort opp igjen. Ja, ja, det blir vel en vane det også :-)

Legen jeg hadde var ca. 2 timer unna, så nå har jeg byttet lege til en mye nærmere siden den forrige er i permisjon anyway. Men ny fastlege gjelder først fra 1. april. Ingen spøk det nei. Litt av et system, dette fastlege-opplegget...

Det er forøvrig ikke småtterier som skal til av utstyr for en tre måneders periode. Medisinskapene våre er fulle fra før. Da fikk jeg en gyllen anledning til å snope en litt kul koffertpuff. Den rommer alt jeg trenger, og litt til. Synes den er litt stilig jeg da :-)


"Amerika puffen" er kjøpt hos Skeidar til den nette sum av kr. 299,-. Godt kjøp synes jeg :-D

 

Da er det på tide å runde av, for klokken løper fra meg. Jeg som hadde tenkt å legge meg tidlig. Vel, tidlig ble det visst... Må lage bolledeig i morg.. eh, senere i dag. Kjekt med nystekte boller med fyll klare til mine kjære kommer hjem igjen fra hyttetur til fjells :-)

 God Fastelavenssøndag!
 

5 kommentarer:

Janne sa...

Kjekt å lesa nytt frå deg, Irene. Du har fått så fin blogg...og skjønner det vart seint i går, og slikt er det når du først er i siget, eller?

Ha ein fin bolledag med og utan vanleg sukker;-)

Janne sa...

Sorry, Irèn....

Anne-Liss sa...

Så flott vintervær dere har enda, det er bare å nyte før regnet kommer. Her i Stavanger har snøklokkene startet våren men det fører også regn med seg :( Vi hadde en flott helg da skal ikke klage.
Flotte turbilder med mobilen.
Skjønne Balder ser så lykkelig ut på bildet der han endelig får løpe litt fritt. Så koselig at Sofus vil være med på tur, jeg er livredd for at vår Sofus skal følge etter oss på tur for her er det trafikk.
Skal si det var litt av et lager med medisiner og tilbehør, men må man så må man. Det viktigste er at det holder sykdommen i sjakk og du kan leve en "nesten" normal hverdag.
Ha en flott uke !

Anonym sa...

God morgen vennen!
Tusen takk for så utrolig koselig hilsen. Det går bra med min kjære. Var sikker på at han ville vært mørbanket da han våknet i morges, men han var helt fin. Deilig å ha fått vaskerommet på plass igjen. Og ikke minst sola som vi ser hver dag omtrent. Kjenner inspirasjonen flomme. Og vet du hva - jeg er sikker på at kjøkkenet deres er kjempefint og hjemmekoselig:) Og det er det viktigste!
Gud bedre som de har surret med medisinene dine. Godt at det endelig har blitt styr på det nå. Det er skummelt nok å skulle med sprøyter, og når de i tillegg surrer sånn som de gjør. Fy!!
Håper Balder blir ordentlig frisk igjen snart. Stakkar, sånn som han har fått kjørt seg de siste månedene. Kjempeflotte bilder du viser i hvert fall. Du er et skikkelig friluftsmenneske. Kan ikke skryte på meg det samme. Men det har nok noe med at jeg er født og oppvokst i Oslo)
Og du - jeg bakte lavkarboboller i går. Det skjønte du sikkert;) Knallgode!! Anbefales.
Håper du får en fin dag vennen.
Klem fra meg!

Anonym sa...

Hei igjen:)
Det ligger en award til deg inne hos meg hvis du vil ha.
Håper dere har en flott kveld. Her går det i data og hotel Cæsar:)
Klem fra meg!

Related Posts with Thumbnails