fredag 17. september 2010

Katherine prøver noe nytt...

Neimen, det er jo helg igjen jo... hvor blir dagene og ukene av??? I neste uke flyr min bedre halvdel til Afrika igjen :-( Da er det om å gjøre å kose seg ekstra denne helgen! :-)

I dag står det tradisjonell norsk mat på menyen. Vurderer allerede nå å flytte sofaen nær kjøkkenbordet, hehe. Hva som står på menyen? Komle med dott! Dotten er lettstekt bacon i terninger som fylles inni raspeballene (komle, osv... kjært "barn", mange navn...) Røkte svineknoker, grov korv (pølse) og kålrabistappe hører med. Gjerne litt ekstra bacon også, mmmmm....

Men hva har dette med at Katherine prøver noe nytt å gjøre? Vel, ingenting. Komler har hun prøvd før. Det er ikke helt mat for små mager... Kjøtt, korv og stappe går ned på høytkant :-)

I går prøvde hun noe for første gang. Enkelte ganger har vi snakket litt om da mamma (undertegnede) var i Japan i sin tid, og at jeg bl.a. fikk servert suppe der. Ikke noe rart i det. Men når du blekner ved synet av bestikket suppen ble servert med, da fester det seg til minnet. Bestikket var nemlig spisePINNER!

Suppen var en kraftsuppe med biter av kjøtt og grønnsaker. Som 15-åring ble jeg litt stresset ved tanken på å innta dette måltidet med pinner... Heldigvis hadde jeg en snill japansk tolk som brøt all kotyme (jeg var æresgjest ved et fullsatt bord med japanere) ved å begynne å spise først for å vise meg hvordan det skulle gjøres; Spise kjøtt- og grønnsakbitene med pinnene, og deretter slurpe(!) i seg kraften. PUH! Takk, snille Mr. Yanagi! :-)

I går hadde vi altså hjemmelaget wok på menyen. Deilig! :-) Og som en morsom overraskelse hadde vi kjøpt spisepinner slik at Katherine også skulle få prøve. Det ble noen artige scener ved middagsbordet, og til slutt måtte vi kapitulere og finne frem kniv og gaffel... :-) Jada, Steffen, du fullførte med spisepinner!!! ;-)

Se så FLINK! Hun fikk det til! :-)))


Riktig god helg 
- med eller uten spisepinner!

6 kommentarer:

Torill-e sa...

Så artig at dere har prøvd dere med spisepinner. Du skjønner sikkert at det er noe vi gjerne gjør - jentene her i huset liker det :)

Gry og Millis blogg sa...

Åh, komle med dott hørtes kjempegodt ut.

Godt gjort i det hele tatt bare det å forsøke med pinner. Vi er nok laga for kniv og gaffel tror jeg, i allefall her i huset.

Ha en strålende helg:o)

Irén T. A. Færevaag sa...

Torill: Ja, hjemme hos dere er det kanskje dagligdags, men det er det ikke her. Men moro var det :-)

Gry: Det var kjempegodt! Lenge siden sist, så da smakte det enda bedre på en måte :-)

Spisepinner må nok øves med en del skal det bli sving på det ja, hehe

Riktig god helg til dere alle :-)

Nøve sa...

Haha, jeg så på det øverste bildet, og dermed trodde jeg det var strikke-undervisning innlegget skulle handle om :))

Jeg hadde nok ALDRI greid å spise med pinner!

Irén T. A. Færevaag sa...

Nøve: Jeg flirer som bare det her; strikkeundervisning!!! DOBBELT morsomt siden jeg har ti tommeltotter når det gjeld3r håndarbeid!!! Strikking er IKKE min greie, hehehe

Aldri si aldri ;-)

T :-) sa...

Jeg er imponert!!! Har aldri prøvd og kommer sikkert aldrti til å få det til heller. Suppe med spisepinner, ja da hadde jeg i hvert fall fått panikk. Irene skal kanskje til Japan neste år. Tror jeg skal be henne lese her :-)

Related Posts with Thumbnails