torsdag 2. desember 2010

Pinnebank og ymse...







Litt av en overskrift, eller? Vel, slik blir det når en har lyst til å blogge, men ikke egentlig har noen god historie eller sånn å berette ;-) Det blir mer som små glimt fra frosne desemberdager på tunet og i nærområdet.


*** Balder ***

 

Noe konkret, og gledelig, er at det fortsatt er fremgang med øyeskaden til Balder! På lørdag går turen til Dyreklinikken på Stend hvor Balder skal undersøkes av øyespesialist. Egentlig hadde jeg fått time hos spesialisten neste mandag siden fergen nordover ikke går denne uken.

For de av dere som kjenner til lokale forhold: Ja, jeg VET, det er NESTE uke fergen ikke går!!! Min kjære, på jobb i Afrika, tipset meg om at det er først neste uke fergen ikke går. Det var nå litt komisk da, at han som er SÅ langt hjemmefra kunne korrigere den som tross alt er hjemme. Hahaha, vel, vel :-)

Fra fergekaien på Hodnanes, en av mange og kalde morgener i det siste. 
Knipset mens vi venter på fergen som går til Jektevik på Stord.

Balder er også litt halt, og får betennelsedempende medisiner for det. Dyrlegen fant egentlig ingenting, men hun også så tydelig at godgutten halter, så noe er det. Heldigvis har den utrolig plagsomme "reversed sneezing" avtatt en del. Stakkars Balder, han holdt på flere ganger i timen. Det så ikke godt ut, og han ble helt utkjørt.

Balder og Sofus i skjønn forening...

Så, til noe helt annet enn hund; Nemlig KATT! Nærmere bestemt Sofus-pus. Pusegutten vår er en skikkelig slugge av en hannkatt. Han veier ca. 9-10 kg, og er selverklært gatas skrekk. Men han er også en skikkelig kosegutt, og ikke minst; han HATER kulde.

 
Sofus pleier å "banke på" med minst en pote oppetter vinduet her.

Nå for tiden, som de BLÅ gradene er mange, driver Sofus med det jeg vil kalle for gjesteopptreden - ute! Hahaha, han er nå god er han :-) Bittelille frøken Sofia er tøff som et fly, og svinger bare innom på nattestid når de blå gradene blir litt for mange... 


Hva mer? Tja, jeg har sakte men sikkert begynt å pynte litt til jul. De siste årene har huset blitt inntatt av nisser og tilbehør første søndag i advent. Ikke i år, er ikke helt i modus ennå.


Men kalenderen til Katherine er kommet opp, med små og litt større overraskelser inni.


Jul på tunet










Julelysene ute er kommet opp. Kjeglegranen måtte vente på nye lys, for det var bare ca. halvparten av lysene som virket. Kjøpte nye i går da vi var nok en tur til Stord. Tror snart jeg kan den veien i søvne...













 

Hva med Pinnebanken? Jo, nett borti skogkanten her, ligger en svær haug med greiner og kvister etter at svigerfar hugget litt bjørk rundt hytten her for noen år siden. Denne haugen kaller jeg etterhvert for Pinnebanken. Balder har en forkjærlighet for pinner, enten de skal gnages på, eller løpe og hente. Han bare ELSKER pinner. Å ha sin egen private Pinnebank, ser ut som toppen av lykke for vofs, som nå blir mer og mer seg selv igjen :-D




 

 

I skrivende stund er det ennå et par timer til jeg får hjem igjen Rødnese-dagens søteste deltager, Katherine. Hun insisterte på å få gløgg med rosiner og mandler når vi kom hjem fra Stord i går. For gløgg er jo bare så kjempegodt - ikke sant? Vel, etter å ha mast hele halve dagen, laget jeg i stand krus med gløgg til oss når vi kom hjem. Etter en liten stund kommer det fra Katherine:

Du mamma, liker jeg egentlig gløgg jeg?? 
- hun hadde DEN grimasen når hun snakket, hahaha. 

Vel, det blir nok kakao neste gang til småfrøkna tenker jeg :-)

 Så søt atte :-)))


 
 Maleriske skyslør over Tysnes-fjellene, en dag i desember...

I morgen er det helg - og det ryktes at det skal bakes på tunet. De er kjent for å være lubne, hvite og veeeldig gode. Hva de er? Kakemenn vel :-D

 Jeg har hørt om blårøyk, men blåFROST?  :-D

Hmmm.. til ikke å ha noe å skrive om ble det visst litt likevel ;-)

Ha en fortreffelig dag!


2 kommentarer:

T :-) sa...

For noen stenningsfulle bilder du tar :-)

Kakemenn forbinder jeg med Vestlandet. Litt sånn ubestemmelige, er de gode eller ikke... Men joda jeg måtte ha en hver dag - minst...;-)Namnam

Tror jeg etterlyste en oppskrift på dem i fjor. Husker ikke om jeg fikk og i hvert fall ikke hvor den evntuelt er. Noen som har en å dele med meg??

Gry og Millis blogg sa...

Så koselig innlegg Irèn, også så flotte bilder. Du er jo veldig flink til å ta med det kameraet rundt omkring.

Godt å høre at det går bedre og bedre med Balder, det er ett eller annet ved ham på to av bildene fra "banken", hvor han minner meg litt om Milli. Særlig der hvor han ligger med pinnen innover i munnen.

Katerine var veldig søt med rød nese (like greit at ikke gløgg var favoritten kanskje - nesa kan bli varig rød av sånt - men kanskje ikke den barnevennlige sorten;o)

Lykke til på dyreklinikken, vi følger med:o)

Related Posts with Thumbnails